TOIS PUAL JOKKE 2019

Lasitaidetta Kamarimusiikin juhlavuonna Kuhmossa – Studiolasitaiteilija Vesa Varrelan näyttely Tois Puol Jokke esittelee taiteilijan teoksia eri aikakausilta. 

TOIS PUAL JOKKE – Glass & Sculpture by Vesa Varrela – 50th anniversary of the Kuhmo Chamber Music Festival, Kuhmo, Finland

Tois Puol Jokke-näyttely tuo Kuhmoon palasia Vesa Varrelan studiolasi-taiteilijan uran matkalta. –Olen kotoisin Turusta ja syntynyt täl puol jokkee.

Näyttely on tavallaan katsaus siihen henkeen ja nykytilanteeseen. Näyttelyyn tulee tilainstallaatioita, sekä hänelle itselle tärkeitä esineitä, jotka tuovat näyttelyyn nostalgiaa. Lisäksi nähtävillä on uusia teoksia. –Nuorempana ajattelin, että joka näyttelyyn pitää olla uudet teokset. Sitten tajusin, että olen tehnyt paljon teoksia, joita kukaan ei välttämättä ole nähnyt siellä mihin näyttely on menossa. Sitä antoi sitten vähän armoa omalle tekemiselle.

Varrela tapasi Tuupalan puukoulun arkkitehtejä viime joulukuussa Valtion Suomi-palkintojen jakotilaisuudessa. –Keskustelimme Kuhmosta laajemminkin ja kysyin, onko uudessa koulussa taidetta. Ei ole. Julkisen taiteen hankintoja läänintaiteilijana edistänyt Varrela jäi miettimään, olisiko kouluun mahdollista lähteä ideoimaan yhteistyössä teosta tai teoksia. –Tietysti se on myös rahakysymys ja teoksia on usein helpompi toteuttaa julkisiin tiloihin rakennusvaiheessa. Mutta miksei jälkeenkin päin, Varrela pohtii. Julkinen taide voi parhaimmillaan olla myös käyttötaidetta ja tästä esimerkkinä Varrela kertoo projektista Tampereen kauppahallin Nygrenin kalamyymälän kanssa. – Kokonaistaideteoksen suunnittelu kulminoitui kalapaperiin. Joka kerta kun joku ostaa kalaa, hän saa signeeratun paperin, eli pienen taideteoksen kalan ympärille.

Lasin pariin Varrela päätyi 1980-luvun alkupuolella opiskellessaan Taideteollisessa korkeakoulussa. –Se oli ehkei nyt ihan itsestään selvää, mutta helppoa. Vallilassa vanhalla teollisuusalueella oli erään tehtaan sisäpihalla pieni lasihytti, jota jo edesmennyt lasitaiteilija Heikki Kallio opettajana ylläpiti. Kun menin lasihyttiin ja näin sulaa lasia puhallettavan, niin minähän niin sanotusti änkesin sinne heti ensimmäisenä vuonna, vaikkei se olisi ollut vielä mahdollistakaan. Varrela opetteli puhaltamaan lasia ja työskenteli apupoikana Nuutajärvellä, Ahvenanmaalla ja Lontoossa.. –Tajusin jossain vaiheessa, että eihän tästä mitään tule, ideat kasvavat mutta kyvyt eivät riitä. Mitä isommaksi ja monimutkaisemmiksi teokset muuttuivat, sitä enemmän siinä täytyy olla mukana ihmisiä tekemässä, Varrela kertoo. Hän on kiertänyt paljon Euroopan lasitehtailla, joista löytyy alan huippuosaamista. –Eniten olen ollut Tšekeissä, jossa on tällä hetkellä parhaat mahdollisuudet tehdä uniikkeja lasiteoksia.

Varrelalla on laaja kokemus lasin työstämisestä. –Puhaltaminen on maagista ja upeaa seurattavaa vaikkei itse puhaltaisikaan. Se on menetelmänä myös nopeaa, siitä joko syntyy jotain hienoa tai sitten ei. Lasi on materiaalina yllätyksellinen. –Eritoten teoksissa, joissa on paljon värejä lasi saattaa elää ja värit voivat jäähtyessään hajottaa valmiita esineitä. Lasin heijastavuus, varjot ja värit ovat tärkeä osa teoksia. –Joskus työn olennainen osa voi olla kaikki muu paitsi itse fyysinen teos. Lasi on kuultavaa, jolloin värien syvyys voi olla parhaimmillaan aivan omaa luokkaansa. Vastaavia värejä ei saa aikaiseksi millään muilla menetelmillä ja materiaaleilla, Varrela kuvailee. Leikkisyys näkyy monella tapaa taiteilijan työskentelyssä. –Olen käyttänyt intuitiivisesti eri materiaaleja lasin kanssa ja esimerkiksi Tuh-Tuh-lautasessa olevat lelut ovat vanhimman poikani hiekkalaatikkoleluja. Varrelan töissä yhdistyy materiaalien lisäksi erilaisia ajatuksia ja assosiaatioita. –Työni lähtevät pitkälti omista ajatuksista ja lähtökohdista. Työstän myös kylmää lasia, jota voin työstää työhuoneellani ja sitten yhdistää muihin materiaaleihin.

Teoksen syntyprosessi etenee vaiheittain. Kun idea teoksesta on olemassa, lähdetään miettimään, miten teos toteutetaan ja etsimään toteuttajia, mikäli kaikkea ei voi tehdä itse, Varrela kuvailee. Lasi on seurannut Varrelaa koko taitelijauran ajan. –Se on pysynyt aina mukana, joskus hyvinkin pieninä palasina, mutta siellä se kuitenkin on aina ollut. Varrelan Tois Pual Jokke-näyttely aukeaa Kamarimusiikkikeskuksen Galleriassa 14.7.2019.